lördag 20 juni 2009

Hur få Microsofts program att fungera ihop?

Sedan en tid experimenterar jag med Visual Web Developer 2008 (VWD) och MS SQL 2008 - båda i gratisversionerna "Express". Det har fungerar ok under någon vecka, men nu tänkte jag koppla samman VWD med MSSQL. Då kommer ett kryptiskt felmeddelande:



Felet har alltså med network eller med en "instance" att göra. VWD och SQL servern ligger på samma dator, men de kan ju kommunicera med varandra på nätverksvis som med TCP, ändå. Vad en instance betyder i sammanhanget är jag oklar över.

VWD hittar inte SQLservern eller så är den inte "accessible". Varför det? Fel på instansnamnet? Hur kollar man det?

Och så ska Servern vara konfigurerad för remote connection. Varför det? VWD och SQLservern finns ju i samma maskin. Men kör för det. Men hur tar man reda på hur servern är konfigurerad och hur gör man det på rätt sätt?

Felet kan ju bero på fel "Data source" (det fanns flera källor att välja bland). Jag är mycket osäker på vad det är för namn på servern. Filnamnet "SQLserver" kan jag inte hitta. Jag vet att databasen heter system91 dock.

Den bästa informationen i meddelandet är att felnumret är 26 och heter "Error Location Server/Instance Specified". Så det blir väl att googla på det.

Men första steget bör ändå vara att gå till Microsofts hjälp. Tur nog så finns det en aktuell hjälpsida om det aktuella meddelandet. Men det är långt (14.615 tecken!). Och komplicerat!!!

Först står det om "report server" i artikeln. Det är jag ju inte intresserad av. Sedan handlar det om fel login! Men jag använder ju Windows authentication och loggar inte in alls. Ingen bra början.

Men så läser jag att det kan vara loginfel i alla fall nämligen om inte Kerberos version 5 protocol funkar. Hur ska jag veta det?

Noterar f.ö. fel på hjälpen. Funktionen att förstora texten funkar inte. När man väljer nytt fönster så blir det en ny tab. Vad håller ni på med på Microsoft?

--------------------

Nej, det verkar inte vara loginfel. För det krävs det att fler datorer är involverade.

Läser vidare. Felet kan bero på att servicen är "stopped". Kan det vara det när jag utan problem kan accessa servern via "SQL Server Management Studio"?

För att ta reda på om tjänsten är igång ska ska jag använda Administrationsverktyg för att se på datorns tjänster.

Där kan jag se att SQL Server är startad. Det är däremot inte tjänsten "SQL Server Agent", även om det ser ut som om att det går lätt att åtgärda. Men vad gör denna agent?

Tjänsten "SQL Server Browser" verkar inte vara något man startar och stoppar men väl inaktivera. Kanske kan tjänsten startas och stoppas när den väl aktiverats?

-----------------------------

När jag startade Agent-tjänsten så kom meddelande om att tjänsten startade, men också att den stoppade igen, då den inte användes av andra tjänster eller program! Det verkar som om att den startar automatiskt vid behov. Ok, struntar i den.

Ändrade sedan startmetoden för Browser från inaktiverad till automatiskt, men det ändrade inget. Samma fel som tidigare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar