lördag 6 juni 2009

VPN-klienten vägrar!

Jag gör en del av mitt arbete från hemmet och kopplar då upp mig via VPN, dvs via en säker förbindelse. Det fungerar utmärkt på mina gamla datorer med Windows XP. Men inte på den nya med Vista med 64 bitar. När jag installerar programmet SafeNet VPN Adapter kommer


När jag klickar på OK (trots att jag inte alls tycker att det var OK) så kommer


Om jag avbryter händer inget mer. Om jag klickar OK så för jag beskedet att starta om systemet.
När systemet startat har VPN Client-smblen ett rött streck över sig, men kan ändå startas. Det går också att lägga in alla parametrar, men det går inte att spara dem. Timglaset ligger kvar över programmets fönster som meddelar "svarar inte". Det är bara att stänga programmet.

Det är det som är fel? Vad då för adapter man avser? Vad är det som ska omvandlas eller anpassas? Har det med Vista att göra? Eller 64-bitarsprocessorn? Eller kanske routern?

Tre tänkbara åtgärder
1. kolla infon i programpaketet på den egna disken.
2. leta efter info på programleverantörens webb www.netgear.com
3. googla runt på t.ex. "vpn client netgear ProSafe"

På disken finns en readme som berättar att programmet heter NETGEAR ProSafe VPN Client. Versionen är 10.5.1 (Build 8), daterad 2005. OS: Windows 2000 Professional eller Windows XP Home and Professional. Där står det också att programmet förutsätter "L2TP och Virtual Adapter functionality".

En intressant notering är att företaget Safenet har "LegalCopyright". Det kanske har värdefulla uppgifter.

---------------------------

Har nu hittat en uppgift på Netgear om att företaget 2008 började erbjuda en Vista-uppgradering förutsatt att man har tillgång till CD-skivan. Så det blir väl att ta den nya datorn till jobbet och göra ett försök.

--------------------------

Via Google kommer jag till förträffliga UniBlue som alltid brukar ha bra beskrivningar av dlleler, men denna gång är UniBlue nästan svarslös: 'irebase.dll is a process belonging to the SafeNet CSP program . '"irebase.dll is a IreBase" "belonging to SafeNet CSP" "from SafeNet"'.
Sökningen 'irebase vista' ger inget av värde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar