torsdag 17 september 2009

LockHunter tog äntligen bort mappen

För en tid sedan tänkte jag lägga en genväg till mappen Dokument på skrivbordet. Det skulle jag inte gjort. För det blev ingen genväg utan en ny mapp med samma namn i mappen Dokument. Och denna nya mapp gick inte ta bort. Jo, den gick att ta bort med kom sedan snabbt tillbaka igen.

Vad värre var att Visual Web Developer missuppfattade var den skulle lägga sina filer. I stället för att de som vanligt placerades i den ordinarie Dokumentmappen, hamnade de inte den nya dubletten. Därefter slutade asp.net-programmen att fungera ("Parser error"), troligen för att vissa filer saknads i den nya mappen.

Vad göra? En idé var att jag saknade rättigheter att ta bort denna mapp. Kanske är det en mapp som Vista skyddar? Webben Windows VistaForums har en mycket omständlig, men mycket pedagogisk beskrivning av hur man blir ägare av ett objekt. Jag följde instruktionens alla 23 steg. Mappen försvann. Och kom tillbaka.

Efter flera timmars arbete hittade jag programmet LockHunter, som tom finns i en 64-bitarversion. Och se, LockHunter tog bort mappen utan problem. Och än har den inte dykt upp igen.

LockHunter har utvecklats av två ryssar och är helt gratis. Tack för hjälpen Igor Tkachenko och Nikolay Duylovskiy.
--------------------------

Nej, inte heller det fungerande. När jag startade Visual Web Developer igen så återkom den förhatliga mappen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar