lördag 20 mars 2010

Resizing Textarea

Nej, det gick inget bra att utgå från C#-corners text och kod. Möjligen beror det på att jag kan C# för dåligt. Jag hade tänkt och ge upp och i stället ha en statisk textbox, men så hittade jag Javascript Tutorial - Resizeable Textboxes.
Det såg först enkelt ut, men så visade det sig att den artikeln hänvisar till en annan artikel och kod som är betydligt mer omfattande: Javascript - Draggable Elements. Och den hänvisar till slut till ytterligare text/kod: Javascript Objects - A Useful Example.

Det är många år sedan jag skrev JavaScript och då bara väldigt lite, då dessa artiklar kan vara kul att titta närmre på. Jag startar en ny sida i VWD och börjar med A Userful Example. Det första exemplet fungerar utan problem. (Jag publicerar dem inte här då Blogger är så dåligt på att formatera text.)

Det enda lite speciella är uttrycket "this", t.ex. "this.red". Här är en utförlig förklaring. Ska se om jag kan hitta en bättre. I övrigt kan jag ser att variabler inte behöver deklareras och att en funktion kan ha egna funktioner.

Tyvärr kan jag inte se hur man debuggar Javascript i VWD. Till slut hittade jag ett tillägg till FireFox som FireBug och installerade det. Det tar lite tid att komma underfund med det, men kommer underlätta förståelsen av de Javascript jag arbetar med.

FireBug startas med F12 och visas i en slags frame. Sedan gäller det att aktivera de funktioner man vill använda genom att klicka på menyvalen och sedan välja från en dropdown.

Efter att ha följt flödet med debuggern blir slutsatsen att det behövs väldigt mycket kod för att skriva ut några tecken på skärmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar