söndag 14 mars 2010

Så har det gått en månad igen...

Det är svårt att få tiden att räcka till för att utveckla systemet. Dessutom är det väldigt svårt att komma på var jag var när det blev en paus. Hur man man kommer igång igen.

Men jag vet som märks hur jag kommer igång med min utvecklingsblogg. Alltid något. Jag har också klurat ut att jag använder FileZilla som FTP-program.  Det visar sig att FileZilla har kommit med en ny version sedan sist, men det är inga stora saker som har ändrats..

Blogger har fått fler designmallar. Om det går det att läsa på Blogger Buzz. Blogger har också en Lab-webb som många andra Google-produkter. Den heter Blogger in draft. Där finns mer om hur man gör designmallar och dessutom en artikel om förbättringar i Bloggers editor, men det gäller bara några detaljer. I en kommentar frågar någon varför Google inte kan använda editorn i Docs. Det vore ett lyft. Det finns en Blogger-avdelning på YouTube som nog är värd att besöka igen när det finns tid.

Sedan gäller det att starta Utvecklingssystemet med det långa namnet: Microsoft Visual Web Developer 2008 Express Edition Version 9.0.30729.1 SP som använder Microsoft .Net Framework Version 3.5. SP1 med  SQL. På denna sida finns också en länk till Web App Gallery. Jag har installerat wiki-applikationen ScrewTurn på utvecklingssystemet och det verkar fungera bra.

Så gäller det att öppna mitt webprojektet System9 och undersöka om utvecklingsversion stämmer med den publicerade versionen på www.server42.se.

Nu visar det sig att jag måste logga in till det publicerade systemet. Och inloggningsuppgifterna har jag inte noterat. Inte heller kan de beställas från systemet. Jag startar därför Microsoft SQL Server mangement Studio och finner att den inte kan hitta SQL-servern hos webbhotellet www.space2u.se. Det där har hänt förr. Svaret finns nog i maildatabasen.

-------------------------------------
Nja det var inte så enkelt. Det visade sig att jag har tilldelats ett nytt ipnr och det måste registreras hos Space2u. Efter mycket snabbt hjälp så är ändringen gjord och kontakten med databasen fungerar.

Men jag kommer nästan inte ihåg hur programmet används. Så här går det till. Klicka på databasens namn i Object Explorer, sedan på tabellens namn, Query, Design Query in Editor, markera tabell, markera önskade fält, klicka ok. Nu ser jag användarnamn och lösenord.

Vid inloggning i publika versionen kommer felmeddelandet: Server Error in '/' Application. Vid inloggning i utvecklingssystemet: Det finns ingen användare med de uppgifter du angav.
  
Det senare problemet var enkelt att fixa, men vad beror det första på?Jo, i den nya versionen finns funktionen dokument och jag hade inte skapat en publik tabell för dokumenten. När jag gjorde det glömde jag att registrera fältet ChangeDate och obegripligt nog går det inte att tillföra det fältet efter att jag sparat tabellbeskrivningen. Får kolla runt lite om hur man gör sånt på bästa sätt.


Ett sätt är att exekvera en SQL-sats:
ALTER TABLE document
ADD ChangeDate datetime;
Men det går faktisk att göra ändringen utan T-SQL. Pinalkumar Dave på SQLAuhtority beskriver väldigt bra hur man gör.

Och därmed visas den tomma listan över dokument när man klickar på Dokument i menyn. Nästa steg blir att kunna skapa nya dokument. Jag passar på och publicerar "Om" för denna funktion också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar