fredag 23 april 2010

Från Bredbandbolaget till Telia

För en tid sedan gav jag upp. Det gick inte att vara kund hos Bredbandsbolaget längre. Trevliga människor, men de ständiga avbrotten gjorde det helt omöjligt. Efter att ha lyssnat med grannarna om deras erfarenheter så valde jag att återgå till Telia.

Förra gången jag beställde något från Telia gav jag upp. Förvirringen hos Telia var så stor att jag till slut avbeställde. Denna gång gick det bättre. Paketet med modemet kom snabbt. Installationen vållade inte några större problem heller - förrän jag skulle ange Wireless Pincode. Någon sådan fanns vare sig på de medskickade pappren, de stora informationsbladen eller på den lilla klisterlappen med koder. Ringde Telia som till slut sa att denna kod fanns på kartongen. Men inte heller det fungerade. Efter väldigt mycket om och med visade det sig att  koden med fyra siffror, ett bindestreck och ytterligare fyra siffror skulle skrivas in utan bindestreck.

Nästa kod (WEP/WPA) som skulle anges fanns på den lilla självhäftande lappen: Den bestod av ett flertal siffror  men också mitt i bokstaven D som med det valda typsnittet lätt lästes som siffran 0. Under samtalet gång såg jag det själv. Till slut var modemet igång och två av de tre datorerna igång. Nu skulle mobiltelefonen kopplas in. D-et spökade igen. Jag skrev in det gement men skulle anges versalt. Krävde nytt samtal med Telia. Så var mobilen igång.

Då lägger den fast telefonen av. Telia har kopplat över till bredbandstelefoni. Ringer på mobilen och får veta att jag använt fel kabel mellan modemet och jacket. Det fanns två sådana kablar i paketet och den första jag använde fungerade. Men den skulle man inte använda fick jag veta. Den har modemleverantören skickat med.  Det finns ytterligare en kabel i paketet som jag inte hittat någon användning för. Samma besked, det ska aldrig användas.

Byter så till den andra kabel som kopplar modemet till jacket. Får veta att det tar ett tag innan modemet aktiverats igen och den trevliga Teliapersonen lovar att ringa när det är klart. Och det gjorde hon så nu fungerar det.

Telia verkar inte har riktigt koll på vad paketen de sänder till sina kunder innehåller. Dåliga beskrivningar och onödiga kablar. Det leder till att Telia måste hantera många kundsamtal helt i onödan. Ett litet gratistips: någon från Telia bör vara med ett antal gånger när vanliga användare öppnar bredbandspaketet och installerar modem och programvaran. Filma gärna vad som händer och visa sedan för Telias ledning så kanske man lägger mer resurser på att göra rätt från början och mindre på att rätta det som inte fungerar.

Jag såg en gång en film HP gjort när de som köpt skrivare öppnade paketet och sedan installerade skrivarna. Extremt underhållande. Men så är också HP duktiga på att hjälpa sina kunder igång.

Det ska också sägas att efter att koderna registrerats på rätt sätt och rätt kablar sitter i rätt håll så fungerar det bra. Men det har å andra sidan inte gått ett dygn än. Och en av datorerna kan inte kopplas in. Återkommer till det.

Detta är inte filmen från HP som jag tänkte på, men den är också kul:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar