onsdag 21 april 2010

Ny version av Microsoft Visual Web Developer

Nu har Microsoft släppt ASP.NET 4.0. Det låter spännande. Jag har tidigare gjort ett försök att ladda ned en beta, men det fungerade inte.

I går (och natt) har jag gjort ett nytt försök. Det ser ut som om installationen gick till slut. Man vad göra nu? Vad heter programmet jag ska starta?

Min nuvarande version (ASP 3.5) utvecklas i "Microsoft Visual Web Developer 2008 Express Edition"

Chansar på att starta Microsoft Web Plattform installer igen och ser att det är bara det första av 13 steg som genomförts. Dessutom ser det ut som om även denna version av systemet är en Beta! Det framgick inte av Microsofts web om ASP 4.0.

Just nu installeras Visual Web Developer 2010 Express. Lite spännande är det.

Attans - nu vill Installern starta om systemet igen!

---------------------------------------------------------------------------
Igång igen. IIS version 7 uppdateras med Fast CGI. Denna funktion har jag beställt, men vet inte om jag ska använda den. Men lite intresserad är jag av att pröva PHP i denna miljö och då kan ev CGI behövas.

Nä nu jäklar!!! Systemet ska startas om IGEN!!!

----------------------------------------------------------------------------
Igång igen. Det är konstigt att inte installationen fortsätter automatiskt efter omstarterna. Man sitter och väntar på att något ska ske, men det händer inget. Kollar förteckningen över senast använda program. Där står inget.   Jag får söka på web för att hitta installeraren igen och ser att du nu är framme vid program 13 av totalt 13. Det tar faktiskt några timmar att installera systemet.

---------------------------------------------------------------------------
Installation är klar, men nu ska jag lägga in "site information". Befarar att mina uppgifter inte dokumenteras, så jag skriver in dem i min utmärkta lösenordshanterare KeePass. Det är extra jobbigt för jag installerar även DotNetNuke, samt Wordpress, Joomla! och Moodle med MySQL.

Så kom då första felet. "Login failed for user "dnnuser", men jag erbjuds att gå vidare. Så då gör jag det. Men då kommer "The DbPassword parameter cannont be empty". Och till det ska jag klicka på OK! Felet var troligen mitt, men nu har jag angivit lösenord för Wordpress. Nästa fel: "Access denied for user..."  Fortsätter ändå.

Mer klagomål på lösenordet. Denna gång gäller de Joomla. Byter lösenord och går vidare vid ytterligare några felmeddelanden. Efter det fortsätter installationen av applikationerna...

---------------------------------------------------------------------------
Så kommer domen. Ingen av applikationerna installerades. DotNetNukes databas kunde inte skapas. Microsoft hänvisar till DotNetNukes support som inte säger något av intresse. Inte heller Wordpress databas kunde skapas. Får kolla deras supportsida senare, eventuellt. Joomlas databas kunde inte skapas. Jag hänvisas till deras forum. Det imponerar inte! Samma gäller för Moodle. Men det ser ut som om att utvecklingssystemet har installerats.

Jag återkommer nu till installern men avstår ifrån att nu pröva att installera applikationerna. Visual Web Developer 2010 Express (VWD2010) startar...

Igång!!! Det finns mycket att välja på. Jag börja med "Latest News". Det visar sig vara en RSS-feed (http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=83428&clcid=409). Som inte funkar: "The current news channel might not be a valid RSS feed or your internet connection might be unvailable". Något fel på min internetkoppling är det inte. Men genom att använda länken ovan i chrome så kom jag till http://www.microsoft.com/feeds/msdn/en-us/express/expressvwd.xml och se, med den länken kom RSS-feeden igång.

Som vanligt nu för tiden så erbjuder Microsoft en film om VWD2010. Fast efter några sekunder visar det sig att den handlar om föregångaren VWD2008! Microsoft är otroliga i sin slarvighet. Däremot fungerar länken till ett utförligt "vitpapper" om nyheterna i Framework 4 och VWD2010.

Plötsligt uppstår frågan: Har mitt webhotell Space2u installerat Framework4? Det måste jag kolla. Men först måste jag jobba med annat.

-----------------------------------------------------------------------
Det kom som vanligt att snabbt svar från Space2u: "Det är inget vi har planerat för närmsta framtiden då vi gärna väntar en stund och testar noga för att se till att servrarna inte påverkas negativt av det, helt nya frameworks som denna kan ju ha barnsjukdomar i sig och vi ser helst att det är åtgärdat innan vi installerar på alla servrar." Låter klokt. Så jag får använda 2008 om något ska publiceras. 2010-versionen får jag syssla med hemmavid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar