måndag 3 maj 2010

Webben funkar inte i mobilen

Tyvärr måste jag konstatera att min webb inte fungerar bra i mobilen. Det framgår av W3C mobileOK Checker.

Den första försyndelsen är att jag layoutar med tabeller. Det innebär att jag måste ta mig samman och ersätta tabellerna med CSS-kod. En given källa är W3Schools sektion om CSS. En annan mycket bra webb är Webdesignskolan.

Förstasidan har två tabeller, menyn och tabellen över de versioner jag publicerat. Vad gäller menyn så är jag oskyldig. Det är Microsofts .Net som använder tabell för att göra menyn. Lösningen får kanske bli att avstå ifrån .Nets automatik och i stället handkoda menyn. Den andra tabellen är ingen layoutfix utan just en tabell. Och då borde det accepteras.

Dessutom är det så att även den text som inte är innesluten i tabell inte heller anpassar sig till mobiltelefonens lilla skärm.  På andra webbar fungerar det riktigt fint, men inte på min. Varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar