tisdag 24 augusti 2010

Microsoft Azure - bra idé men prisröran avskräcker

Google Web Toolkits hantering av datalagring är inte stimulerande. Nu har jag sett Microsofts tecknade filmer om Azure - databehandling i molnet och förstaintrycket är aningens mer positivt.

Det är kul att se att MS tar efter Googles pedagogik. MS har en del att lära innan de når upp till Googles nivå, men det är kul att något sker.

I vart fall har ju nu laddat hem Azure som landar i Visual Studio. Uppgraderingen gick utan problem! Kör sedan MS demoprogram Hello Cloud. Första meddelandet kommer. Det handlar om att Development Fabric must be run elevated och att jag ska starta om Visual Studio. Gör det, men samma felmeddelande.

Det visar sig att elevated betyder att VS ska startas i administrationsläge. Men säg det då och inte elevated = "förhöjt"? Denna gång kom inget felmeddelande, men inget annat heller...

Försöker jag göra något får jag frågan om jag vill stoppa deployment on the development fabric?" Svaret är: har ingen aning.

MS erbjuder en riktigt maffig tutorial på 229.7 MB. Jag föredrar en tecknad film på max fem minuter i stället.

Hittar så en film (om än inte tecknad) om deployment. Det visar sig att nästa steg (3) nog är att skaffa en Azure-konto. Men det kostar pengar!!

Som framgår av de teknade filmerna så ska man registrera sitt kreditkort hos MS som sedan debiterar en alltefter som man använder Azure. Hur mycket det kostar i Sverige är inte lätt att hitta, men här finns svaret. Fast inte riktigt, men det finns en länk till sidan med svaret. Och det verkar vara att man får en viss gratisvolym. För Azure SQL gäller dock en begränsning till tre månader. Men hur mycket kostar det!!!!

Jo, compute kostar $0,12/timme, dvs ca en spänn. Men jag anar inte hur mycket tid jag behöver. Lagringen kostar  $0,15/timme, dvs drygt en krona per GB och månad. Sedan tillkommer kostnad för transaktioner, transfers och CDN transfers och SDN transar. Jo, det finns några definitioner av begreppen, men de klargör inte vad det kan komma att kosta.

Och det där med gratis om man har små volymer stämmer visar det finstilta. Det erbjudandet löper ut den sista oktober.

Det är möjligt att Azure är bra, men den osäkerhet som röran med priserna skapar, skrämmer säkert bort de allra flesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar