måndag 12 mars 2012

HTML5 tester

Tittar lite på HTML5 igen. Har köpt en bok med detta namn, laddat hem Notepad++ och testa några mycket enkla program mot validator.w3.org. Noterar problem med ÅÄÖ. Det visar sig bero på meta-kommandot charset utf-8 som används i boken. Funkar om jag tar bort det. Ska jag använda något annat charset?

(Blir förbannad på Google igen. När jag sparar detta inlägg så föreslås klick på offentlig. Men det betyder inte bara "offentlig" utan att inlägget också visas för alla personer i mina cirklar. Jag vet att flertalet av dem är helt ointresserade av html5 och vill inte alls störa dem med det. Varför kan jag inte få välja att bara göra inlägget tillgängligt på nätet?)

Boken tipsar på caniuse.com som visar vilka kommandon som olika webbläsare klarar av. Bra då alla läsare inte klarar alla html5-kommandon. Ett annat kul tips är gs.statcounter.com som visar olika webbläsares popularitet. Diagrammet nedan visar utvecklingen i Sverige. (Jag vet inte varför bildens kvalitet blir så dålig.)

Nästa nedladdning är javascriptbiblioteket modernizr som innehåller kod som ersätter html5-kommandon när webbläsaren inte stöder kommandot. Nu laddar jag ned mer lättlästa och långsamma versionen. Den ska sedan bytas ut mot en snabbare variant.

Här är första testen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar