söndag 18 mars 2012

Test av WebMatrix 2.0

Jag har nu installerat nya WebMatrix version 2 Beta. Det finns ett bra exempel Starting Web Development with Microsoft WebMatrix på MSDN.

WebMatrix kan installeras så att applikationerna använder det vanliga filsystemet i stället för MSSQL eller MySQL. Det tänkar jag pröva. Den stora frågan är givetvis om det kommer att gå att flytta systemet till webhotellet där mina "produktionssystem" håller till.

Jag har kopierat ned exempelfilen Soccer.zip, startat WebMatrix och valt mallen Starter Site. Öppnar sedan Default.cshtml och kör. Det fungerar utan problem!

Men sedan när jag kör igenom exemplet, så visar det sig att exemplet inte stämmer med den version av Soccer som jag laddat hem. Uppenbarligen har mallen Starter Site ändras åtskilligt sedan exemplet gjordes. Det gör genomgången av exemplet enbart förvirrande.

Jag startade därför om med en tom mall och koden Hello World. Det exekverade bra lokalt, men när jag ftp-at upp det till webbhotellet Space2u som kommer meddelandet att filnamnet default.cshtml inte är känt.


Cshtml är suffix för kod som innehåller Razor-kommandon, som ofta används i aktuell demokod från Microsoft och andra. Razor kräver Framework 4.5 samt programmet WebDeply. Inget av detta finns på Space2u, som satsar med på Linux än på Windows - i likhet med flertalet svenska webbhotell.

Teoretiskt ska jag kunna skapa en bin-mapp själv och ladda upp de dller som WebMatrix behöver. Men det kräver mer kunskaper än jag besitter. Om jag hade full kontroll över servern skulle jag gjort på följande sätt enligt Ted & Gustaf.

Så lösningen får bli att hitta ett webbhotell utomlands med rätt programvara, tjänster och avgifter. Microsoft hjälper till med det med en lista över sådana webbhotell.

Ett tänkbart alternativ är Seekdotnet. 6 mån med 10 GB, MS SQL 2008 kostar $5,50/månad. För $11 får man 100 GB. Space2u kostar 190 SEK/mån ($28) med 2 GB och utan den senaste programvaran.

Några Microsoft-länkar om WebMatrix
Introducing Microsoft® WebMatrix
Create, customize and publish your website
Top features you'll love
Web Development 101 using WebMatrix
Create an ASP.NET website from scratch
How to publish a web application using WebMatrix



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar