torsdag 3 maj 2012

Tänker Google stänga min blogg?

För några dagar sedan fick jag ett bestämt brev från Google "because your email address is associated with an unmigrated legacy Blogger account. As we announced in April of last year, legacy accounts will no longer be accessible after May 30th, 2012 unless they are updated to the Google Account system. Any blog content associated with this account will also be unmodifiable after that date."

Sedan blir det nästan hotfullt. To transfer your blog to the Google Account system you need to visit the Legacy Migration page at http://www.google.com/appserve/mkt/xxx right now to make sure that your account and associated blogs are claimed. If you’ve forgotten the Blogger password that is associated with this email address, you can use our Account Recovery page at http://www.google.com/appserve/mkt/xxx to request password information to be sent via email.

Jaha, nu begär Google att även denna tjänst ska fösas in under ett gemensamt skal så de kan hålla reda på vad jag gör.

Jag klickar lydigt på den första länken (jo, där fanns det en kod som jag ersatt med xxx) och kommer till sidan Kom igång med det nya Blogger. Där ska jag först bekräfta den "gamla inloggningen". Jag anger min epostadress som användarnamn och mitt speciella lösenord för Blogger och måste sedan godkänna Googles användarvillkor som jag är mycket kritisk till.

Blogger svarar Det gick inte att hitta användarkontot. Vad nu, har Google tagit bort mitt Bloggerkonto! Har jag inte längre tillgång till allt ska skrivit de senaste åren. Kollar om jag kan läsa min blogg och det kan jag. Ser att jag redan är inloggad och loggar med tveksamt ut. Kommer jag kanske inte kunna logga in något mer?

Men det går bra att logga in med mitt vanliga Google-lösenord. Jag går tillbaka till sidan Kom igång med det nya Blogger, men det går fortfarande inte att logga in för att "bekräfta din gamla inloggning". Prövar att logga in med ett tidigare Blogger-lösenord men det fungerar inte heller.

Klickar därför på Har du glömt ditt lösenord? Nu får jag två val:
- Vilken är webbadressen till bloggen?
- Vad har du för e-postadress?

Väljer det första alternativet. Google svarar per mail att användarnamnet hibratt@gmail.com och att jag med mina kontoppgifter har tillgång till en rad bloggar. Om jag har glömt lösenordet så ska jag klicka på en länk. Då gör jag det. Får besked om att Google kan sända en verifieringskod via SMS. Registrear koden och kan sedan skriva in mitt gamla lösenord som det nya.

Återgår till sidan Kom igång med det nya Blogger. Men Google kan fortfarande inte hitta mitt konto. Jag ger upp. Får nöja mig med att jag kan hitta det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar