torsdag 3 maj 2012

Umbraco

För en tid sedan lästa jag lite om CMS-systemet Umbraco och laddade hem det för att se vad det är. När det gått en vecka hörde de av sig kul nog och för några dagar sedan fick jag mail om en ny release. Så kanske är det dags att titta liten mer på systemet.

Umbraco är freeware, men det finns addons som kostar och likaså är det flera som tar betalt för kurser och annan hjälp. Och det är inget att säga om det. Men det kostar! Umbraco Confidence (bugrättning, support, deployment, mm) har prislappen 3000 €. Den nivån är otänkbar för mig, så ska jag välja detta system så ska jag inte behöva Confidence.

Det finns två sätt att downloada: Web Platform Installer eller WebMatrix. Jag är skeptisk till den senare eftersom jag tror att mitt webhotell fortfarande inte stöder en del funktioner i WebMatrix. Och ett krav är att jag antingen ska kunna utveckla lokalt och sedan ladda upp eller så ska jag även kunna utveckla remote.

Jag har nu rensat bort allt om Umbraco lokalt och väljer sedan alternativet Web Platform Installer.


Vid installationen måste jag välja databas: SQL Server CE eller SQL Server. Det är inte lätt att hålla ordning på Microsofts olika databassystem i skilda releaser. Tur nog finns de andra som gör det: Comparison of SQL Server Compact, SQL Server Express 2012 and LocalDB. Microsofts info om utgåvor av SQL Server finns här.

Det har kommit en ny Express-version, dvs freewareutgåva. SQL Server 2012 Express. Ska jag ladda ned den först? Är den kompatibel med den som Webhotellet har? Jag får avbryta installationen och ta reda på mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar